Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Kartuzah - Status prawny - Komenda Powiatowa Policji w Kartuzach

Biuletyn Informacji Publicznej

Status prawny

Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Kartuzah

 

 Komenda Powiatowa Policji
        w Kartuzach
 
      P – 588 / 2006 / p
 
 
 
REGULAMIN
KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI
W KARTUZACH
 
z dnia 01.03.2007 roku
 
                      
            Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy o Policji z dnia 06 kwietnia 1990 roku ( Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 z późniejszymi zmianami[1]) postanawia się, co następuje:
 
 
 
ROZDZIAŁ I
 
Postanowienia ogólne
 
§ 1
 
1.      Regulamin określa strukturę organizacyjną i tryb kierowania oraz zakres zadań komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej Policji w Kartuzach, zwanej dalej " Komendą ".
 
2.   Regulamin, o którym mowa w ustępie 1. stanowi podstawę do opracowania szczegółowych zakresów czynności na poszczególnych stanowiskach służbowych.
 
 § 2
 
1.      Komenda jest jednostką organizacyjną Policji stanowiącą aparat pomocniczy Komendanta Powiatowego Policji w Kartuzach
 
2.      Komenda wykonuje na obszarze powiatu kartuskiego zadania Policji w zakresie ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustaw.
 
 
§ 3
 
        1. Działalność Komendy podlega:
 
1/ nadzorowi Komendanta Głównego Policji w zakresie wynikającym z ustawowych
    funkcji przełożonego wszystkich policjantów oraz centralnego organu
    administracji rządowej, właściwego w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi
    oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
 
2/ nadzorowi Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gdańsku w
                zakresie wynikającym z ustawowych funkcji przełożonego wszystkich policjantów
   na terenie właściwości województwa pomorskiego oraz organu administracji
    rządowej na tymże obszarze;
 
3/ zwierzchnictwu Starosty Powiatowego w Kartuzach sprawowanemu w
    stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży powiatowych z wyjątkiem:
 
    a/ spraw dotyczących wykonywania czynności operacyjno – rozpoznawczych,
 dochodzeniowo – śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń,
 
                b/ spraw w postępowaniu administracyjnym, w których organem wyższego stopnia
 na mocy ustaw jest Pomorski Komendant Wojewódzki Policji.
 
          2. Komenda działa zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa i
 przepisami prawa miejscowego, a także decyzjami i poleceniami Wojewody
 Pomorskiego oraz zarządzeniami, decyzjami, rozkazami i poleceniami
 Komendanta Głównego Policji, Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego
 Policji, wydanymi odpowiednio w ramach kompetencji wskazanych w § 2.
 
§ 4
 
 1. Kierownik komórki organizacyjnej Komendy, zobowiązany jest do prowadzenia
    dokumentacji w zakresie organizacyjno – etatowym.
 2. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1 zawiera :
     1) szczegółowy zakres zadań komórki organizacyjnej;
    2) opisy pracy na poszczególnych stanowiskach;
     3) udzielone pełnomocnictwa i upoważnienia policjantom i pracownikom komórki
         organizacyjnej;
    4) wewnętrzne dokumenty dotyczące funkcjonowania komórki organizacyjnej.
 
 
§ 5
 
Zasady opracowywania i zatwierdzania opisów pracy na poszczególnych stanowiskach:
 
1/ obowiązek opracowywania opisów pracy na stanowiskach spoczywa na
    poszczególnych kierownikach komórek organizacyjnych Komendy;
 
2/ opisy pracy dla kierowników komórek organizacyjnych oraz na stanowiskach
     samodzielnych Komendy opracowuje w uzgodnieniu z ich bezpośrednimi
     przełożonymi, pracownik Zespołu Kadr i Szkolenia;
 
3/ obowiązek wprowadzania opisów pracy na poszczególnych stanowiskach w
     Komendzie spoczywa na bezpośrednich przełożonych;
 
4/ opisy pracy opracowywane są w trzech egzemplarzach, które po podpisaniu przez
     zainteresowanego pracownika i zatwierdzeniu przez bezpośredniego przełożonego
     otrzymują:
 
     a/ zainteresowany policjant lub pracownik Policji,
 
     b/ pracownik Zespołu Kadr i Szkolenia celem dołączenia do akt osobowych,
 
     c/ właściwy kierownik komórki organizacyjnej.
  
 
ROZDZIAŁ II
 
Szczegółowe zadania Komendy
 
 § 6
 
Komenda jest aparatem pomocniczym, przy pomocy którego komendant powiatowy Policji realizuje na obszarze powiatu zadania Policji w zakresie ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie.
 
§ 7
 
Do zakresu działania Komendy należy:
 
 1/ tworzenie i realizacja we współdziałaniu z administracją samorządową oraz
      organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych
      ukierunkowanych na:
 
a/ zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze powiatu bezpieczeństwa i
    porządku w miejscach publicznych,
 
b/ zwalczanie przestępczości,
 
c/ ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza
    wśród dzieci i młodzieży,
 
d/ zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o
    zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia, albo
    porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających
    natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały i zgłoszenia,
 
e/ organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowych,
    interwencyjnych, konwojowych oraz ochronnych na obszarze powiatu,
 
 f/ edukację mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymania
    porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w
    przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu,
 
g/ kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz
    podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i
    porządku publicznego.
 
               2/ wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych i dochodzeniowo –
        śledczych w celu ujawniania przestępstw i sprawnego wykrywania ich
        sprawców, również w zakresie przestępczości narkotykowej oraz współdziałanie
        w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
 
   3/ koordynowanie czynności operacyjno – rozpoznawczych i dochodzeniowo –
        śledczych podejmowanych w ramach jednostki;
 
   4/ realizowanie czynności w zakresie technicznej i kryminalistycznej obsługi
        miejsc zdarzeń oraz przeprowadzanie wstępnych badań kryminalistycznych
        śladów i dowodów;
 
   5/ wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na
        drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem i jego kontrolowanie;
 
   6/ współdziałanie w zakresie zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na
        obszarze powiatu organami wymiaru sprawiedliwości i innymi organami ochrony
        prawnej, także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z
        organami administracji nie zespolonej, mediami i innymi instytucjami
        państwowymi oraz organizacjami społecznymi;
 
   7/ analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrożeń
        przestępczością ze szczególnym uwzględnieniem dotyczących dzieci i młodzieży;
 
   8/ kontrolowanie i ocenianie komórek tworzących strukturę Komendy;
 
   9/ prowadzenie i koordynowanie poszukiwań osób i rzeczy, a także identyfikacja
        osób i zwłok, współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
 
 10/ organizacja, wykonanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie pełnienia
        służby przez policjantów służby prewencyjnej;
 
 11/ organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania służby
        dyżurnych w jednostce;
 
 12/ planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w
        zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas
        organizowanych imprez masowych i protestów społecznych;
 
 13/ organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie
         zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałania na obszarze powiatu z
         organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami
         społecznymi w tym zakresie; inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania,
         ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;
 
 14/ ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji
        publicznej oraz na obszarach wodnych;
 
 15/ realizowanie zadań związanych z likwidacją skutków zdarzeń drogowych oraz
         zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów;
 
 16/ analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
         określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki
         przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
 
 17/ edukacja mieszkańców ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży
         szkolnej w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania
         zagrożeniom w ruchu drogowym;
 
 18/ realizacja programów wychowawczych związanych z zapewnieniem właściwej
         opieki nad nieletnimi;
 
 19/ zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób
         zatrzymanych;
 
 20/ podejmowanie działań w ramach realizacji umów i porozumień
         międzynarodowych w zakresie zwalczania przestępczości, międzynarodowej
         współpracy policyjnej oraz uczestnictwa w międzynarodowych organizacjach
         policyjnych;
 
 21/ planowanie, organizacja i koordynowanie działań własnych w warunkach
         katastrof naturalnych i awarii technicznych, a także przygotowania do
         wykonywania zadań w warunkach konstytucyjnie określonych stanów
         nadzwyczajnych w państwie oraz bieżące współdziałanie z innymi podmiotami
         systemu obronnego państwa;
 
 22/ realizowanie zadań służby wspomagającej   Policji na obszarze powiatu
         poprzez:
 
         a/ zapewnienie pomocy prawnej komendantowi powiatowemu Policji,
 
         b/ realizację zadań i przedsięwzięć w zakresie spraw osobowych policjantów i
             pracowników oraz ich szkolenia i doskonalenia zawodowego,
 
         c/ doskonalenie struktury organizacyjnej Komendy poprzez monitorowanie i
             ocenę zastosowanych rozwiązań organizacyjnych, bieżące analizowanie i
             opiniowanie propozycji dotyczących zmian strukturalnych,
 
         d/ opracowywanie projektów decyzji administracyjnych komendanta
             powiatowego Policji oraz innych rozstrzygnięć w sprawach określonych
             odrębnymi przepisami,
 
         e/ realizację zadań w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej,
             przygotowywanie projektów budżetu Komendy oraz realizowanie zgodnie z 
 planem dochodów i wydatków,
       
          f/ eksploatowanie i techniczne utrzymanie powiatowego policyjnego systemu
             łączności i informatyki oraz koordynowanie tych systemów we współpracy z
             właściwą komórką Komendy Wojewódzkiej Policji,
 
         g/ eksploatowanie policyjnego systemu łączności i informatyki oraz realizację
             usług telekomunikacyjnych, pocztowych i informatycznych dla organów
             zespolonej administracji samorządowej na podstawie odpowiednich
             porozumień,
 
         h/ zapewnienie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
 
          i/ zapewnienie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego na
             potrzeby Komendy,
 
          j/ prowadzenie gospodarki mieszkaniowej oraz organizowanie i prowadzenie
             bieżącej eksploatacji obiektów, środków transportu i wyposażenia
             technicznego, a także realizowanie zadań w zakresie spraw socjalnych,
 
         k/ informowanie opinii publicznej za pośrednictwem masowego przekazu o
             zamierzeniach i działaniach Policji na terenie powiatu,
 
          l/ gromadzenie, opracowywanie i zabezpieczanie zasobów archiwalnych   
             Komendy,
 
          ł/ wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony
             przeciwpożarowej, koordynowanie problematyki medycyny pracy oraz nadzór
             w tych zakresach,
 
        m/ przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.
 
 
ROZDZIAŁ III
 
Szczegółowa struktura organizacyjna Komendy
 
§ 8
 
1.      Stanowiska zarządzające Komendą:
 
1/ Komendant Powiatowy Policji;
 
2/ I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.
 
2.      Sekcja Kryminalna – w skład której wchodzi następująca komórka organizacyjna:
 
Zespół do walki z Przestępczością Gospodarczą.
 
            3.   Sekcja Dochodzeniowo - Śledcza - w skład której wchodzi następująca komórka
organizacyjna:
            
Zespół Techniki Kryminalistycznej.
 
            4.   Sekcja Prewencji - w skład której wchodzą następujące komórki organizacyjne:
 
                  1/ Zespół do spraw Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii;
          
2/ Zespół do spraw Wykroczeń;
 
3/ Referat Patrolowo – Interwencyjny i Konwojowy;
 
4/ Rewir Dzielnicowych w Kartuzach;
 
5/ Rewir Dzielnicowych w Chmielnie;
 
6/ Rewir Dzielnicowych w Przodkowie;
 
7/ Rewir Dzielnicowych w Somoninie;
 
8/ Ogniwo Ruchu Drogowego.
 
 5. Sztab Policji – w skład którego wchodzi następujące stanowisko samodzielne:
 
Stanowisko Samodzielne do spraw Zarządzania Kryzysowego i Operacji
Policyjnych.
 
 6. Stanowisko Samodzielne do spraw Prezydialnych.
 
 7. Zespół Kadr i Szkolenia.
 
 8. Ogniwo Wspomagające.
 
 9. Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych i Kancelaria Tajna.
 
           10. Posterunek Policji w Stężycy - w skład którego wchodzą następujące komórki
      organizacyjne:
 
1/ Zespół do spraw Kryminalnych;
 
2/ Zespół do spraw Prewencji.
 
 
11. Komisariat Policji w Sierakowicach – w skład  którego wchodzą następujące
      komórki organizacyjne:
 
1/ Zespół do spraw Kryminalnych;
 
2/ Zespół Patrolowo-Interwencyjny;
 
3/ Zespół Dzielnicowych;
 
4/ Rewir Dzielnicowych w Sulęczynie.
 
12. Komisariat Policji w Żukowie – w skład którego wchodzą następujące komórki 
      organizacyjne i stanowisko samodzielne:
 
1/ Zespół do spraw Kryminalnych;
 
2/ Ogniwo Patrolowo-Interwencyjne;
 
3/ Zespół Dyżurnych;
 
4/ Rewir Dzielnicowych;
 
5/ Stanowisko Samodzielne do spraw Prezydialnych.
 
§ 9
 
Graficzną formą struktury organizacyjnej Komendy jest schemat organizacyjny
stanowiący integralną część niniejszego regulaminu.
 
 
ROZDZIAŁ IV
 
 
Tryb zarządzania w Komendzie
 
 § 10
 
      Komendą kieruje Komendant Powiatowy przy pomocy zastępcy, kierowników komórek  
      organizacyjnych oraz osób zajmujących stanowiska samodzielne działających w ramach
      udzielonych pełnomocnictw i upoważnień.
 
§ 11
 
1.      Komendant Powiatowy Policji:
 
 1/ planuje, organizuje i koordynuje wykonywanie zadań przez wszystkie komórki
    organizacyjne Komendy oraz sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością
     następujących komórek organizacyjnych:
 
     a/ Sekcją Prewencji,
 
                 b/ Sztabem Policji,
 
                 c/ Zespołem Kadr i Szkolenia,
 
                 d/ Stanowiskiem Samodzielnym do Spraw Prezydialnych,
 
                 e/ Ogniwem Wspomagającym w zakresie gospodarki finansowej oraz zaopatrzenia            
                     i transportu,
 
                f/ Zespołem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych i Kancelarią Tajną,
 
                g/ Komisariatem Policji w Sierakowicach,
 
                 h/ Posterunek Policji w Stężycy.
 
 2/ wykonuje określone w odrębnych przepisach uprawnienia i obowiązki
     przełożonego w stosunku do podległych policjantów i pracowników;
 
 
 3/ reprezentuje Komendę wobec kierowników jednostek organizacyjnych Policji;
 
 4/ reprezentuje Komendę wobec organów administracji publicznej i innych instytucji
     państwowych, samorządowych oraz organizacji społecznych i obywateli;
 
 5/ wyznacza na czas okresowej nieobecności swego zastępcę, upoważnionego do
     tymczasowego wykonywania obowiązków komendanta powiatowego Policji;
 
 6/ kreuje działania mające na celu podnoszenie efektywności funkcjonowania
     Komendy.
 
2.      W razie czasowej niemożności sprawowania funkcji przez Komendanta Powiatowego Policji zakres jego zadań oraz kompetencje rozciągają się na I Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji.
 
3.            Komendant Powiatowy Policji może podejmować decyzje: 
 
1/ upoważniające zastępcę oraz policjantów kierujących komórkami organizacyjnymi,
    bądź innych wyznaczonych policjantów do podejmowania w imieniu komendanta
    powiatowego Policji decyzji w określonych przez niego sprawach i zakresie;
 
2/ powołujące stałe lub doraźne zespoły problemowe, nie stanowiące struktury
    organizacyjnej w rozumieniu przepisów ustalających szczegółowe zasady
    organizacji jednostek Policji, z jednoczesnym wyznaczeniem policjantów
    odpowiedzialnych za planowanie i koordynację czynności podejmowanych w celu
    wykonania zadań tych zespołów.
 
 
 
 
§ 12
 
Do zakresu obowiązków I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w Kartuzach należy:
 
1/ sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością następujących komórek
    organizacyjnych:
 
    a/ Sekcją Kryminalną,
 
                b/ Sekcją Dochodzeniowo - Śledczą,
 
                c/ Ogniwem Wspomagającym w zakresie informatyki i rejestracji statystycznej,
 
                d/ Komisariatem Policji w Żukowie;
 
2/ zastępowanie komendanta powiatowego Policji w czasie i zakresie każdorazowo
    określonym w pisemnym upoważnieniu;
 
3/ wyznaczanie na czas okresowej nieobecności z zastrzeżeniem uzyskania zgody
    komendanta powiatowego Policji jednego z kierowników nadzorowanych komórek
    organizacyjnych, upoważnionego do tymczasowego wykonywania obowiązków
    zastępcy komendanta powiatowego Policji.     
 
 § 13
 
1.      Działalnością komórek organizacyjnych kierują ich kierownicy przy pomocy policjantów wyznaczonych do kierowania podległymi strukturami organizacyjnymi oraz koordynującymi działania powołanych zespołów problemowych.
 
2.      Do zakresu obowiązków kierowników komórek organizacyjnych Komendy należy:
 
1/ planowanie, organizowanie i koordynowanie czynności służbowych
    wykonywanych przez podległych policjantów i pracowników;
 
2/ wykonywanie określonych w odrębnych przepisach uprawnień i obowiązków
    przełożonego w stosunku do podległych policjantów i pracowników;
 
3/ reprezentowanie komórki organizacyjnej wobec organów administracji
    publicznej i innych instytucji państwowych oraz organizacji społecznych i
    obywateli w zakresie określonym lub zleconym przez komendanta powiatowego
    Policji;
 
                  4/ wyznaczanie na czas swojej nieobecności z zastrzeżeniem uzyskania zgody
    przełożonego nadzorującego komórkę organizacyjną, policjanta upoważnionego
    do tymczasowego wykonywania obowiązków kierownika komórki
    organizacyjnej.                 
          
3.      Jeżeli wymagają tego szczególne okoliczności służby lub charakter wykonywanych zadań kierownicy komórek organizacyjnych Komendy mogą podejmować decyzje:
 
      1/ upoważniające podległych policjantów i pracowników do podejmowania
    określonych decyzji lub załatwiania określonych spraw po uzyskaniu akceptacji
    bezpośredniego przełożonego;
 
                  2/ zlecające podległym policjantom lub pracownikom wykonywanie przez czas
    określony innych zadań niż ustalone w indywidualnych zakresach czynności
    dla poszczególnych stanowisk.
 
ROZDZIAŁ V
 
 
Szczegółowe zakresy działania komórek organizacyjnych Komendy
 
§ 14
 
1. Do zakresu działania Sekcji Kryminalnej należy:
          
     1/ wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych w celu ujawniania
         przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców, współdziałanie w tym zakresie
         z innymi jednostkami Policji, a także organizowanie współpracy z osobami
         udzielającymi pomocy Policji;
 
    2/ inicjowanie i koordynowanie czynności operacyjno – rozpoznawczych
        podejmowanych w ramach jednostki oraz przy współdziałaniu z jednostką
        nadrzędną;
 
    3/ prowadzenie i koordynowanie poszukiwań osób i rzeczy, a także identyfikacja osób i
        zwłok, współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
 
    4/ realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń.
                         
2. Zadania Sekcji Kryminalnej realizowane są w następującym zakresie:
 
     1/ wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych w celu ujawniania
   przestępstw kryminalnych i sprawnego wykrywania ich sprawców na obszarze
   powiatu oraz współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
 
 2/ koordynowanie czynności operacyjno – rozpoznawczych podejmowanych w
   ramach jednostki oraz przy współdziałaniu z jednostką nadrzędną;
 
 3/ współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z
   funkcjonującymi na obszarze powiatu organami wymiaru sprawiedliwości,    
   innymi organami ochrony prawnej oraz instytucjami państwowymi,
   organizacjami społecznymi i podmiotami prowadzącymi działalność
   gospodarczą;
 
 4/ wykonywanie czynności związanych z poszukiwaniem osób i rzeczy, a także
   identyfikacją osób i zwłok, współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami
   Policji;
 
 5/ monitorowanie i analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznawanie
   zagrożeń przestępczością i zadaniowanie w oparciu o wyniki analiz pozostałych
   komórek Komendy;
 
 6/ współpraca z jednostkami Policji w zakresie wymiany informacji i współdziałania
   w zwalczaniu przestępczości narkotykowej;  
 
 7/ podejmowanie działań w ramach realizacji umów i porozumień 
      międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską w zakresie
      zwalczania przestępczości i międzynarodowej współpracy policyjnej;
 
 8/ organizowanie sieci osobowych źródeł informacji oraz systematyczne 
      prowadzenie z nimi współpracy celem skutecznego zwalczania przestępczości
kryminalnej.
 
3. Zadania Zespołu do walki z Przestępczością Gospodarczą:
 
 1/ prowadzenie szerokiego rozpoznania w toku czynności oficjalnych i poufnych,
   a głównie przy pomocy OZI na terenie działania jednostki pod względem
   ekonomicznym, osobowym oraz obiektów, miejsc, zjawisk i zdarzeń oraz
   środowisk wywierających negatywny wpływ na stan porządku i bezpieczeństwa
   publicznego;
 
 2/ wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych w celu ujawniania
   przestępstw gospodarczych i sprawnego wykrywania ich sprawców na obszarze
   powiatu oraz współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
 
 3/ koordynowanie czynności operacyjno – rozpoznawczych mających na celu
   ujawnianie przestępczości gospodarczej podejmowanych przez policjantów
   innych komórek organizacyjnych;
 
 4/ współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości
   gospodarczej z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami wymiaru 
   sprawiedliwości, innymi organami ochrony prawnej oraz instytucjami
   państwowymi, organizacjami społecznymi i podmiotami prowadzącymi
   działalność gospodarczą;
 
 5/ monitorowanie i analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznawania
   zagrożeń przestępczością gospodarczą i zadaniowanie w oparciu o wyniki analiz
   wszystkich policjantów Komendy;
 
 6/ współpraca z Komendą Wojewódzką Policji w zakresie wymiany informacji i
   współdziałania w zwalczaniu przestępczości gospodarczej;
 
 
 
 7/ podejmowanie działań w ramach realizacji umów i porozumień
   międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską w zakresie
   zwalczania przestępczości gospodarczej i międzynarodowej współpracy
   policyjnej;
  
 8/ organizowanie sieci osobowych źródeł informacji oraz systematyczne
   prowadzenie z nimi współpracy celem skutecznego zwalczania przestępczości
   gospodarczej;
 
 9/ prowadzenie rozpoznania i obserwacji wszelkich jednostek gospodarki
   najbardziej narażonych na działalność przestępczą ze względu na ich położenie,
   charakter produkcji lub świadczonych usług, melin przestępczych, a w
   szczególności targowisk;
 
10/ współdziałanie z organami administracji rządowej i terenowej w zakresie
   zapobiegania przestępstwom gospodarczym i marnotrawieniem mienia
   społecznego;
 
11/ współdziałanie z pracownikami Urzędu Celnego, Urzędu Skarbowego i innymi
   organami kontrolnymi w celu ujawniania, zapobiegania i przeciwdziałania
   przestępstwom z ustaw szczególnych;
 
12/ prowadzenie działań kontrolno – zapobiegawczych i kontrolno – represyjnych z
   własnej inicjatywy lub na polecenie przełożonych jak również zleconych przez
   odpowiednie wydziały KWP w Gdańsku, ukierunkowanych na zwalczanie
   przestępczości gospodarczej.
 
§ 15
 
1. Do zakresu działania Sekcji Dochodzeniowo - Śledczej należy:
          
          
1/ wykonywanie czynności dochodzeniowo – śledczych w celu ujawniania    
    przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców, współdziałanie w tym zakresie
    z innymi jednostkami Policji;
 
2/ koordynowanie czynności dochodzeniowo – śledczych podejmowanych w ramach
          jednostki oraz przy współdziałaniu z jednostką nadrzędną;
 
3/ realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń oraz
                przeprowadzanie wstępnych badań kryminalistycznych śladów i dowodów;
 
      4/ nadzór nad rejestracją statystyczną przestępczości oraz zamachów samobójczych i
          wypadków utonięć;
 
      5/ współdziałanie z komórkami organizacyjnymi służby prewencyjnej Komendy w
          opracowywaniu zaleceń dotyczących prowadzenia czynności oraz praktyki
          oskarżycielskiej w sprawach o wykroczenia.
     
 
2. Zadania Sekcji Dochodzeniowo - Śledczej realizowane są w następującym
    zakresie:
     
      1/ prowadzenie postępowań przygotowawczych o przestępstwa zaistniałe na terenie
    powiatu ujęte w kodeksie karnym i innych ustawach szczególnych;
 
2/ prowadzenie postępowań oraz czynności na miejscu zdarzenia dotyczących 
    wypadków drogowych oraz nietrzeźwych kierujących;
 
            3/ zapewnienie warunków sprawnej i skutecznej działalności służby
    dochodzeniowo – śledczej poprzez:
    a/ inspirowanie działań zmierzających do poprawy efektywności pracy
 dochodzeniowo – śledczej,
  
    b/ informowanie policjantów innych komórek organizacyjnych Komendy o
 zmianach unormowań prawnych w dziedzinie zwalczania przestępczości oraz
 instruowanie w zakresie nowych przepisów prawnych,
 
                c/ inicjowanie i programowanie działań w zakresie szkolenia zawodowego
 policjantów pionu dochodzeniowo – śledczego oraz udzielanie pomocy w
 organizacji poszczególnych przedsięwzięć szkoleniowo – dydaktycznych,
 
                d/ realizowanie na szczeblu komendy i na potrzeby KWP operatywnego systemu
 informatycznego o przestępstwach, ich sprawcach, rezultatach wykrywczych
 oraz innych danych istotnych dla sprawności i skuteczności ścigania karnego;
 
             4/ współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie wymiany
      informacji o prowadzonych postępowaniach przygotowawczych w kierunku
      ustalania sprawców oraz zebrania stosownego materiału dowodowego;
 
 5/ kierowanie czynnościami na miejscach zdarzeń przestępczych;
 
 6/ prowadzenie rejestracji dochodzeniowo – śledczej związanej z prowadzonymi
     postępowaniami oraz wykorzystywanie zbiorów ewidencji kryminalno –
     rozpoznawczej w prowadzonych postępowaniach;
 
 7/ wykonywanie czynności zleconych przez sądy i prokuraturę;
 
 8/ terminowe i zgodne z obowiązującymi przepisami zabezpieczanie postępowania
     z dowodami rzeczowymi związanymi z prowadzonymi postępowaniami;
 
 9/ wykonywanie czynności dochodzeniowo – śledczych w celu ujawniania
     przestępstw kryminalnych i sprawnego wykrywania ich sprawców na obszarze
     powiatu oraz współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
 
10/ współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z
     funkcjonującymi na obszarze powiatu organami wymiaru sprawiedliwości,
     innymi organami ochrony prawnej oraz instytucjami państwowymi,
     organizacjami społecznymi i podmiotami prowadzącymi działalność
     gospodarczą;
 
           11/ podejmowanie działań w ramach realizacji umów i porozumień
     międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską w zakresie
     zwalczania przestępczości i międzynarodowej współpracy policyjnej.
 
          12/ prowadzenie rejestrów śledztw i dochodzeń dla całej Komendy, wpisywanie spraw,
                 nadawanie im kolejnych numerów RSD oraz prowadzenie czynności związanych
                 z zakończeniem sprawy i przesłaniem do kompetentnego organu ścigania;
 
          13/ statystyczne rozliczanie prowadzonych na podległym terenie postępowań
                 przygotowawczych i innych czynności procesowych z Wydziałem Łączności i
                 Informatyki KWP w Gdańsku;
 
           14/ sprawdzanie od strony merytorycznej jakości sporządzanej dokumentacji
                 rejestracyjnej, terminowości i kompletności w odniesieniu do każdej sprawy;
 
           15/ analizowanie spływających z Wydziału Łączności i Informatyki wydruków
           komputerowych pod kątem ujawniania spraw statystycznie obciążających
           jednostkę w celu ich niezwłocznego zakończenia;
         
3. Zadania Zespołu Techniki Kryminalistycznej:
 
 1/ wykonywanie czynności technicznych wymagających wiedzy i umiejętności
     specjalnych w ramach realizowanych przez jednostkę Policji czynności
     procesowych, głównie oględzin w celu ujawniania i zabezpieczania śladów
     kryminalistycznych za pomocą dostępnych metod i środków techniki oraz
     sporządzanie dokumentacji technicznej z przebiegu czynności procesowych i
     dokonanych w ich trakcie ustaleń;
 
 2/ w uzasadnionych przypadkach niezwłoczne kierowanie ujawnionych i 
     zabezpieczonych dowodów rzeczowych do sprawdzenia i zarejestrowanie w
 odpowiednich kartotekach lub zbiorach kryminalnych, prowadzonych przez
     policyjne służby techniki kryminalistycznej;
 
 3/ w miarę posiadania możliwości technicznych ujawnianie śladów metodami
laboratoryjnymi, a w przypadku braku takich możliwości kierowanie tych
     dowodów do laboratorium kryminalistycznego KWP;
 
 4/ wykonywanie fotografii sygnalitycznej;
 
 5/ daktyloskopowanie zwłok oraz pomoc techniczna w niezbędnym zakresie przy
     daktyloskopowaniu osób o zniekształconych dłoniach lub palcach , zniszczonym
     naskórku itp.;
 
 6/ współdziałanie z funkcjonariuszami służb operacyjno – rozpoznawczych i
     dochodzeniowo - śledczych w zakresie racjonalnego i efektywnego wykorzystania
     śladów i dowodów rzeczowych w prowadzonych postępowaniach
     przygotowawczych;
 
 
 7/ uczestniczenie w działaniach zapobiegawczych poprzez przekazywanie
     przełożonym służbowym, w oparciu o doświadczenie bieżącej pracy uwag i
     wniosków dotyczących okoliczności sprzyjających popełnianiu przestępstw i
     innych niekorzystnych zjawisk jak np. awarie, wypadki, pożary, wybuchy;
 
 8/ udział w doskonaleniu zawodowym policjantów własnej jednostki w zakresie
                techniki kryminalistycznej ze szczególnym uwzględnieniem tematyki prowadzenia
                oględzin, posługiwania się podstawowym sprzętem i środkami techniczno –
                kryminalistycznymi oraz optymalnego wykorzystania zabezpieczonych śladów;
 
 9/ współudział w sprawowaniu nadzoru nad prawidłowym wykorzystaniem
     możliwości techniki kryminalistycznej przez policjantów służb operacyjno –
     rozpoznawczych i dochodzeniowo - śledczych;
 
 10/ dbałość o stan techniczny posiadanego sprzętu oraz zgłaszanie do właściwych
     służb zaopatrzenia zapotrzebowania na środki techniczno – kryminalistyczne na
     potrzeby własne jednostki;
 
 11/ kryminalistyczna obsługa oględzin miejsc przestępstw lub innych zdarzeń oraz  
     osób i rzeczy celem ujawniania, technicznego i procesowego zabezpieczania
     śladów kryminalistycznych;
 
           12/ kryminalistyczna obsługa eksperymentów, wizji lokalnych, przeszukań i okazań
     oraz innych czynności o charakterze procesowym lub operacyjnym;
           
§ 16
 
        1. Do zakresu działania Sekcji Prewencji należy:
 
 1/ tworzenie i realizacja we współdziałaniu z administracją samorządową oraz
     organizacjami społecznymi i instytucjami pozarządowymi programów
     prewencyjnych ukierunkowanych na:
 
    a/ zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze powiatu poczucia
        bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych,
 
    b/ zwalczanie zjawisk kryminogennych i zagrożeń przestępczością,
 
    c/ ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza
        wśród dzieci i młodzieży,
 
    d/ organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowo –
        obchodowych, interwencyjnych, konwojowych oraz ochronnych na obszarze
        powiatu,
 
    e/ edukację mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymania
        porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w
        przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu,
 
 
     f/ kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz
        podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i
        porządku publicznego;
 
2/ na podstawie opracowywanych analiz i ocen stanu bezpieczeństwa i porządku
    publicznego wypracowywanie kierunków działania służby prewencyjnej w
    jednostce;
 
3/ inicjowanie i koordynowanie wdrażania programów prewencji kryminalnej,
    rozpoznawanie i analizowanie zjawiska demoralizacji, przestępczości nieletnich,
    patologii rodziny i innych patologii społecznych oraz sprawowanie nadzoru i
    koordynowanie działań wszystkich struktur organizacyjnych Komendy w tym
    zakresie;
 
            4/ prowadzenie działalności profilaktyczno – prewencyjnej wobec nieletnich
    zagrożonych demoralizacją oraz nieletnich popełniających czyny karalne.
    Prowadzenie w tym względzie bieżącej współpracy z sądem rodzinnym, szkołami i
    instytucjami;
 
5/ prowadzenie pogadanek i spotkań w szkołach z uwzględnieniem bloku
    programowego z zakresu prewencji kryminalnej oraz realizowania zagadnienia
    „ Niebieskich Kart „;
 
6/ prowadzenie dokumentacji związanej z kierowaniem wniosków do Sądu
    Grodzkiego z uwzględnieniem zasadności i prawidłowości sporządzanych
    wniosków oraz nadzorowanie działalności zespołu oskarżycieli publicznych;
 
7/ ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego komunikacji publicznej
    oraz na obszarach wodnych;
 
8/ wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruch na
    drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
 
9/ likwidacja zdarzeń drogowych z uwzględnieniem czynności natury
    dochodzeniowo – śledczej oraz zabezpieczenia miejsca wypadku drogowego do
    chwili przybycia grupy operacyjno – dochodzeniowej;
 
          10/ analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określanie
                tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania
                zagrożeniom w ruchu drogowym.
 
 
          2. Zadania Sekcji Prewencji realizowane są przez komórki organizacyjne w 
              następującym zakresie:
 
 
           1/ Zespół do spraw Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii:
           
      a/ inicjowanie i koordynowanie wdrażania programów prewencji kryminalnej,
          rozpoznawanie i analizowanie zjawiska demoralizacji, przestępczości
          nieletnich, patologii rodziny i innych patologii społecznych oraz sprawowanie
          nadzoru i koordynowanie działań wszystkich struktur organizacyjnych
          Komendy w tym zakresie,
 
                 
                  b/ prowadzenie działalności profilaktyczno – prewencyjnej wobec nieletnich
          zagrożonych demoralizacją oraz nieletnich popełniających czyny karalne.
          Prowadzenie w tym względzie bieżącej współpracy z sądem rodzinnym,
          szkołami i instytucjami,
 
      c/ prowadzenie pogadanek i spotkań w szkołach z uwzględnieniem bloku
          programowego z zakresu prewencji kryminalnej oraz realizowania zagadnienia
          „ Niebieskich Kart „,
 
d/ ujawnianie rodzin niewydolnych wychowawczo, rodzin z problemem
    alkoholowym, rozpoznawanie subkultur młodzieżowych oraz podejmowanie
    działań mających na celu minimalizację tych zjawisk.
 
     2/ Zespół do spraw Wykroczeń:
 
      a/ prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia zaistniałe 
    na terenie działania Komendy z wyłączeniem spraw prowadzonych przez
    Komisariat Policji w Żukowie, Komisariat Policji w Sierakowicach i Posterunek
    Policji w Stężycy,
 
                  b/ sprawowanie nadzoru instancyjnego nad wszystkimi postępowaniami
                         prowadzonymi w sprawach o wykroczenia zaistniałe na podległym Komendzie
    terenie,
 
                  c/ dokonywanie systematycznych ocen realizacji zagadnienia w zakresie:
                      - nadawania biegu informacjom, terminowości prowadzonych czynności
wyjaśniających, prawidłowości kwalifikacji prawnej czynu itp.,
    - prowadzenia zapisów w rejestrach spraw o wykroczenia, obiegu dokumentacji
      w tych sprawach oraz prawidłowości i terminowości sporządzania wniosków
      o ukaranie,
    - prawidłowości stosowania postępowania mandatowego,
    - okresowego analizowania podejmowanych przedsięwzięć w zakresie
      zapobiegania i zwalczania wykroczeń, mając na uwadze faktyczny stan
      porządku i bezpieczeństwa w rejonie , formy, prawidłowości i zasadności
      reakcji na wykroczenia oraz stosowania środków wychowawczych i
      represyjnych,
 
                  d/ koordynacja i nadzór nad wykonywaniem funkcji oskarżyciela publicznego
    poprzez :
    - wyznaczanie oskarżycieli na poszczególne rozprawy sądowe oraz czuwanie
      nad właściwym przygotowaniem się do udziału w nich i popierania wniosków
      o ukaranie,
    - przyjmowanie od oskarżycieli publicznych relacji z przebiegu i wyników
      rozpraw sądowych oraz okresowe analizowanie i ocenia ich pracy,
 
                     e/ analizowanie rozstrzygnięć organu orzekającego oraz badanie zasadności
    wnoszonych środków zaskarżania i ich inicjowanie w przypadkach wskazanych
    w ustawie.
 
            3/ Referat Patrolowo – Interwencyjny i Konwojowy:
          
     a/ wykonywanie czynności patrolowych, interwencyjnych i konwojowych
         wynikających z przebiegu służby oraz zleconych przez dyżurnego jednostki,
 
b/ wykonywanie służby prewencyjnej w formie patroli w oparciu o analizy
    zagrożenia w kierunku przeciwdziałania przestępczości i wykroczeniom,
    niezwłoczne reagowanie na wszelkiego rodzaju naruszenia prawa.
 
      4/ Rewiry Dzielnicowych w Kartuzach, Chmielnie, Somoninie i Przodkowie :
 
a/ prowadzenie ciągłego rozpoznania przydzielonych dzielnicowym rejonów
    służbowych pod względem osobowym, terenowym, ogólnej charakterystyki
 rejonów, zdarzeń wywierających wpływ na stan bezpieczeństwa i porządku
    publicznego,
 
b/ organizowanie i inspirowanie przez dzielnicowych działań zapobiegawczo –
    prewencyjnych w przydzielonych rejonach służbowych, propagowanie
    właściwych zachowań w ramach bloków tematycznych obejmujących realizację
    programów prewencji kryminalnej oraz realizowanie działań wobec ofiar
    przemocy tzw. „ Niebieskie Karty „, 
 
c/ podejmowanie działań w kierunku przeciwdziałaniu przestępczości i
    demoralizacji nieletnich, prowadzenie działalności profilaktyczno –
    prewencyjnej wobec nieletnich zagrożonych celem stosowania środków
    wychowawczych,
 
d/ ujawnianie rodzin niewydolnych wychowawczo, rodzin z problemem
    alkoholowym, rozpoznawanie subkultur młodzieżowych oraz podejmowanie
    działań mających na celu minimalizację tych zjawisk.
 
       5/Ogniwo Ruchu Drogowego:
 
a/ pełnienie szeroko rozumianego nadzoru na odcinkach dróg przebiegających
    przez teren powiatu kartuskiego,
 
b/ wykonywanie czynności zapewniających porządek i bezpieczeństwo w ruchu na
    drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie,
 
c/ likwidacja zdarzeń drogowych z uwzględnieniem czynności natury
    dochodzeniowo – śledczej oraz zabezpieczenia miejsca wypadku drogowego do
    chwili przybycia grupy operacyjno – dochodzeniowej,
 
d/ objęcie nadzorem i kontrolą oznakowania dróg na terenie działania Komendy i
    współpraca w tym zakresie z organami zarządzającymi drogą,
 
e/ współpraca z organami zarządu powiatu i poszczególnymi gminami w celu
    likwidacji miejsc koncentracji wypadków drogowych / tzw. czarnych
    punktów/,
 
f/ zabezpieczanie imprez i uroczystości wymagających zajęcia pasa drogowego,
 
g/ edukacja mieszkańców ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży
    szkolnej w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania
    zagrożeniom w ruchu drogowym,
 
h/ organizowanie i prowadzenie zleconych oraz lokalnych wzmożonych działań
    porządkowo – kontrolnych mających na celu zwalczanie ujemnych zjawisk,
    powodujących największe zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym lub w
    sposób istotny zakłócających porządek na drogach,
 
i/ organizowanie współpracy z wszelkimi podmiotami w zakresie wydawania
    zezwoleń na prowadzenie robót drogowych, ustalania zmian dotyczących
    organizacji ruchu oznakowania, wyznaczania miejsc postojowych oraz
    kontrolowania i oznakowania tych miejsc, kontrola stanu nawierzchni tych
    dróg,
 
j/ bieżące analizowanie czynników mających bezpośredni lub pośredni wpływ na
    bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz przedstawianie właściwym podmiotom
    informacji, wniosków oraz postulatów zmierzających do eliminowania
    niekorzystnych zjawisk lub tendencji,
 
k/ wprowadzanie danych do systemu ewidencji wypadków i kolizji drogowych –
    SEWIK systemu ewidencji kierujących ukaranych za przestępstwa i
    wykroczenia drogowe, systemu punktowego oraz CEPIK.
 
§ 17
          
 1. Do zakresu działania Sztabu Policji należy:
          
            1/ gromadzenie i analizowanie informacji o bieżących, najpoważniejszych
                zdarzeniach na terenie powiatu oraz zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego
                lub niebezpiecznych zakłóceniach porządku publicznego w celu podejmowania
                skutecznych przedsięwzięć służących ich zapobieganiu i wypracowywaniu metod i
                form działania jednostki w tych sytuacjach;
 
            2/ bieżące analizowanie i ocenianie pracy służby dyżurnej w celu doskonalenia
                skuteczności i efektywności jej funkcjonowania;
 
            3/ przygotowywanie i wdrażanie rozwiązań usprawniających proces kierowania
               działaniami w czasie prowadzenia akcji policyjnych;
 
            4/ dowodzenie i koordynowanie działaniami Komendy w przypadku zaistnienia
                sytuacji szczególnych;
 
 
            5/ planowanie, organizowanie i koordynacja działań w warunkach katastrof
    naturalnych i awarii technicznych oraz w warunkach zewnętrznego zagrożenia
    bezpieczeństwa państwa;
 
6/ realizacja zadań Komendy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa
    państwa i wojny.
 
      2. Zadania Sztabu Policji realizowane są w następującym zakresie:
 
            1/ Zespół Dyżurnych:
 
   a/ zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania i zgłaszania Policji o
       zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia, albo
       porządkowi publicznemu poprzez stworzenie warunków umożliwiających
       natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub zgłoszenia,
 
 
   b/ prowadzenie stosownej dokumentacji na stanowisku dowodzenia, sprawne i
       skuteczne reagowanie na zdarzenia, podejmowanie właściwych decyzji
       związanych z kierowaniem jednostką pod nieobecność kierownictwa Komendy,
 
   c/ na zlecenie uprawnionych funkcjonariuszy dokonywanie sprawdzeń w
       odniesieniu do danych zawartych w KSIP oraz wprowadzanie informacji
       zgodnie z nadanymi uprawnieniami,
 
   d/ obsługa systemów monitorujących oraz alarmowych znajdujących się na
          stanowisku dowodzenia.   
 
      e/ utrzymywanie stałego kontaktu z pozapolicyjnymi służbami dyżurnymi szczebla
          powiatowego,
 
      f/ zapewnienie koordynacji i rozwinięcia działań Policji w warunkach szczególnych
          zagrożeń do czasu powołania struktur dowódczo-sztabowych na szczeblu
          jednostki.  
 
      2/ Stanowisko Samodzielne do spraw Zarządzania Kryzysowego i Operacji          
          Policyjnych:
 
   a/ systematyczne dokonywanie analiz stanu zagrożenia bezpieczeństwa i porządku
       publicznego na podległym terenie, ustalanie warunków sprzyjających
       popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz koordynowanie działań     
       zapobiegawczych,
 
   b/ opracowywanie planów zabezpieczenia imprez masowych oraz akcji i operacji
       policyjnych, współpraca w tym zakresie z innymi jednostkami Policji,
 
   c/ prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją zadań Komendy w warunkach
       zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny oraz realizowanie
       działań zapewniających gotowość alarmową jednostki,
 
   d/ analizowanie stanów noszących znamiona sytuacji kryzysowych oraz
       współdziałanie w przypadku ich wystąpienia z właściwymi w tych sprawach
       przedstawicielami samorządów,
 
   e/ prowadzenie i realizowanie całokształtu zagadnień związanych z
      opracowywaniem i ewidencjonowaniem broni.     
 
§ 18
 
Do zakresu działania Stanowiska Samodzielnego do spraw Prezydialnych należy:
 
 
        1/ obsługa sekretarsko – biurowa komendanta powiatowego i jego zastępcy;
 
     2/ nadzór nad prawidłowym obiegiem korespondencji / wchodzącej i wychodzącej /
         w Komendzie;
 
     3/ gromadzenie, przechowywanie i opracowywanie zasobu archiwalnego;
 
     4/ prowadzenie rejestrów przepisów służbowych, ewidencjonowanie ich, aktualizacja
         i rozdział na poszczególne komórki Komendy oraz zapoznawanie pracowników z
         ich treścią;
 
     5/ prowadzenie dzienników korespondencyjnych, skorowidzów, książek doręczeń
                  oraz innej dokumentacji służbowej będącej na stanie sekretariatu.
 
§ 19
 
Do zakresu działania Zespołu Kadr i Szkolenia należy:
 
 1/ przygotowywanie komendantowi powiatowemu Policji dokumentacji kadrowej w
     ramach posiadanych przez niego uprawnień w zakresie polityki kadrowej w
     Komendzie;
 
 2/ przygotowywanie dokumentacji kadrowej w sprawach leżących w kompetencji
     Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gdańsku;  
 
          3/ przygotowywanie przedsięwzięć związanych z przyjętą przez komendanta
             powiatowego Policji polityką kadrową opartą na racjonalnym korzystaniu z zasobów
              ludzkich ( z uwzględnieniem zagadnień finansowych w zakresie spraw osobowych);
 
          4/ planowanie zatrudnienia i dobór pracowników do pracy w Komendzie;
 
           5/ planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie systemu szkolenia
               i doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Komendy;
 
           6/ tworzenie rezerwy kadrowej na stanowiska kierownicze w zakresie zastrzeżonym
              dla komendanta powiatowego Policji;
 
           7/ wydawanie dokumentów służbowych dla policjantów i pracowników Komendy;
 
           8/ rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych poprzez analizę wniosków składanych
               przez kierowników komórek organizacyjnych Komendy oraz wynikających
               m / in. z:
 
               a/ wydarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów,
 
               b/ skarg zgłaszanych na czynności wykonywane na policjantów,
             
               c/ analizy wyników kontroli,
 
               d/ analizy wymagań kwalifikacyjnych;
 
           9/ rozpatrywanie wpływających do jednostki Policji skarg i wniosków ( prowadzenie w
               tym zakresie postępowań);
 
10/ nadzorowanie prowadzonych postępowań dyscyplinarnych i czynności
      wyjaśniających;
 
11/ prowadzenie zagadnienia związanego z medycyną pracy;
 
12/ realizowanie zadań w zakresie spraw organizacyjno – etatowych;
 
13/ udzielanie kandydatom do służby w Policji informacji dotyczącej sposobu rekrutacji
      i udostępnianie niezbędnych druków.
 
§ 20
 
      Do zakresu działania Ogniwa Wspomagającego należy:
 
    1/ prowadzenie obrotu gotówkowego oraz obsługi kasowej jednostki wraz z niezbędną
        w tym zakresie ewidencją;
 
   2/ dokonywanie okresowych rozliczeń w zakresie operacji finansowych z KWP w
       Gdańsku;
 
    3/ formalne i merytoryczne sprawdzanie dokumentów dotyczących wydatków
        ponoszonych przez jednostkę, a także potwierdzanie wykonanych usług i dostaw
        bezpośrednio do jednostki;
 
    4/ sporządzanie kart pracy oraz innych dokumentów stanowiących podstawę
        naliczania należności dla podległego stanu osobowego, a w szczególności:
    
       a/ dopłat do wypoczynku dla funkcjonariuszy i ich rodzin,
    
 b/ przejazdów raz w roku dla funkcjonariuszy i ich rodzin,
 
        c/ ryczałtów na pokrycie kosztów dojazdu dla osób uprawnionych mieszkających
            poza siedzibą jednostki,
 
 d/ wynagrodzenia za OC,
 
 e/ równoważników pieniężnych wypłacanych funkcjonariuszom za brak lub remont
      lokalu mieszkalnego
 
 f/ pomocy mieszkaniowych,
 
 g/ podróży służbowych,
 
 h/ posiłków profilaktycznych,
 
   i/ ryczałtów pieniężnych za wyżywienie psów służbowych,
 
    oraz prowadzenie niezbędnej ewidencji w tym zakresie;  
 
    5/ prowadzenie gospodarki mandatowej;
 
    6/ prowadzenie postępowań powypadkowych i szkodowych w zakresie określonym 
              przez Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji;
 
    7/ zapewnienie, poprzez współdziałanie z poszczególnymi dysponentami wydatków  
        KWP, niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego na potrzeby jednostki
        oraz prowadzenie podręcznych magazynków w tym zakresie;
 
    8/ bieżąca realizacja zadań zakresu gospodarki transportowej, łączności i informatyki
        oraz materiałowo-technicznej , w zakresie określonym przez Pomorskiego
        Komendanta Wojewódzkiego Policji;
 
    9/ prowadzenie ewidencji ilościowej majątku rzeczowego oraz sprawowanie nadzoru
        nad powierzonym mieniem;
  
        10/ prowadzenie bieżącej eksploatacji i konserwacji powierzonego mienia z
              uwzględnieniem użytkowanych nieruchomości;
   
        11/ prowadzenie gospodarki mieszkaniowej, w tym wydawanie decyzji związanych z tą
              gospodarką oraz współrealizowanie z KWP zadań w zakresie spraw socjalnych;
 
        12/ wprowadzanie wszystkich danych źródłowych do systemu KSIP;
 
        13/ administrowanie systemem informatycznym Komendy m/in. w zakresie
              ewidencjonowania uprawnień, wnioskowania o ich nadanie oraz cofnięcie jak
              również prowadzenie całokształtu dokumentacji związanej z przydziałem i
              rozdziałem sprzętu. Wykonywanie innych poleceń administratora systemu jednostki
              nadrzędnej;
 
 14/ prowadzenie działalności w dziedzinie organizacji oraz utrzymania w sprawności
        techniczno – eksploatacyjnej systemów łączności resortowej na obszarze będącym
        właściwością terytorialną Komendy;
 
        15/ ustalanie zasad organizacyjnych obsługi systemów łączności i informatyki na
              obszarze podległym Komendzie zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
              przepisami i zaleceniami właściwych kompetencyjnie wydziałów KWP;
 
        16/ utrzymanie dróg transmisyjnych;
 
        17/ zarządzanie siecią teleinformatyczną na poziomie powiatu;
 
        18/ zapewnienie właściwego funkcjonowania łączności telegraficznej jawnej, szyfrowo
              – kodowej i telekopiowej poprzez:
 
       a/ zapewnienie określonych właściwymi przepisami warunków do instalacji zestawu
            szyfrowego wykonywaniem na nim pracy, przechowywania i niszczenia
   dokumentów i materiałów szyfrowych,
 
             b/ zapewnienie odpowiedniego obiegu dokumentów jawnych i szyfrowanych
                  otrzymanych lub wysyłanych przewodowymi środkami łączności jawnymi i
                  utajnionymi,
 
             c/ zapewnienie niezbędnego zapasu środków biurowych dla podtrzymywania
                  ciągłości pracy wymienionych środków łączności;
 
 19/ zapewnienie właściwej obsługi użytkowanych urządzeń oraz sprzętu łączności i
        informatyki;
 
 20/ realizacja zadań przygotowawczych w warunkach zewnętrznego zagrożenia
        bezpieczeństwa państwa i wojny w zakresie systemów łączności i informatyki;
 
 21/ prowadzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami ewidencji systemów, sprzętu
 informatycznego i łączności, urządzeń i materiałów będących na wyposażeniu
 Komendy;
 
 22/ prowadzenie pełnej dokumentacji technicznej systemów łączności, informatyki i
        zasilania na terenie powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zaleceniami
 właściwych kompetencyjnie komórek KWP;
 
 23/ prowadzenie dokumentacji użytkowej systemów łączności i informatyki dla potrzeb
 użytkowników ze szczególnym uwzględnieniem służb dyżurnych oraz nadzorowanie
 prawidłowości jej wykorzystania i przechowywania;
 
 24/ kontrolowanie poprawności wykorzystania przydzielonych środków łączności i
 informatyki oraz bieżące szkolenie i instruowanie potencjalnych użytkowników o
 sposobach ich wykorzystania. Powiadamianie kierownictwa Komendy oraz  
 Naczelnika Wydziału Łączności i Informatyki KWP o:
 
 a/ wypadkach naruszania obowiązujących przepisów określających sposób
      wykorzystania systemów łączności,
 
              b/ wypadkach świadomego i nieświadomego niewłaściwego użytkowania sprzętu i
                  urządzeń łączności i informatyki,
 
              c/ wypadkach utraty urządzeń łączności i informatyki;
 
 25/ organizowanie łączności w działaniach operacyjnych i prewencyjnych   
        realizowanych na terenie Komendy i przygotowywanie niezbędnej dokumentacji
        technicznej;
 
 
 26/ opracowywanie projektów rocznych planów pracy Komendy w dziedzinie łączności;
 
 27/ opracowywanie projektów rocznych planów rzeczowych i finansowych działalności
        Komendy w dziedzinie łączności i informatyki;
 
 28/ współdziałanie z komórką finansową Komendy w sprawach związanych z
        rozliczaniem należności za usługi telekomunikacyjne.
 
 § 21
 
   Do zakresu działania Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych i
   Kancelarii Tajnej należy:
 
1/ W zakresie ochrony informacji niejawnych:
 
       a/ zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej,
 
          b/ zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są
              wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne,
 
       c/ kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie
          tych informacji,
 
       d/ okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
 
       e/ opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w Komendzie i nadzorowanie
          jego realizacji,
 
       f/ szkolenie funkcjonariuszy i pracowników cywilnych Komendy w zakresie
           ochrony informacji niejawnych w zakresie określonym w ustawie o ochronie
           informacji niejawnych
 
       g/ współpraca z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony
           państwa w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji
           niejawnych,
 
       h/ podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszania  
           przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz powiadamianie odpowiednich
           służb w przypadku stwierdzenia naruszenia tych przepisów,
 
          i/ prowadzenie postępowań sprawdzających i wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa
          policjantom, pracownikom oraz kandydatom do służby i pracy,
 
       j/ bieżące zapoznawanie funkcjonariuszy oraz pracowników cywilnych z przepisami o
           ochronie informacji niejawnych oraz uczestniczenie w szkoleniach zawodowych z tej
           tematyki.
 
   2/ W zakresie Kancelarii Tajnej:
 
       a/ przyjmowanie, rejestrowanie, przechowywanie, przekazywanie, udostępnianie i
           wysyłania dokumentów zawierających informacje niejawne,
 
          b/ opracowywanie i powielanie dokumentów niejawnych dla całej jednostki,
 
          c/ rejestrowanie teczek, dzienników i książek ewidencyjnych niejawnych,
        
          d/ kontrola przestrzegania właściwego oznaczania i rejestracji dokumentów
              niejawnych oraz zasad postępowania z tymi dokumentami,
 
          e/ bezpośredni nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w Komendzie.
 
 f/ gromadzenie, przechowywanie i opracowywanie zasobu archiwalnego odniesieniu do
    dokumentacji niejawnej.
 
§ 22
           
 
    Do zakresu zadań Posterunku Policji w Stężycy należy:
 
1/ realizowanie zadań służby prewencyjnej;
 
2/ rozpoznawanie zagrożeń przestępczością oraz wykonywanie czynności operacyjno –
    rozpoznawczych i dochodzeniowo – śledczych w celu ścigania sprawców przestępstw
    i wykroczeń;
 
 3/ realizowanie zadań administracyjno – porządkowych;
 
 4/ współdziałanie z samorządem terytorialnym.
 
§ 23
 
Do zakresu zadań Komisariatów Policji w Żukowie oraz Sierakowicach należy:
 
 
1/ realizowanie zadań służby prewencyjnej;
 
2/ rozpoznawanie zagrożeń przestępczością oraz wykonywanie czynności operacyjno –
    rozpoznawczych i dochodzeniowo – śledczych w celu ścigania sprawców przestępstw
    i wykroczeń;
 
3/ realizowanie zadań administracyjno – porządkowych;
 
4/ współdziałanie z samorządem terytorialnym.
 
5/ zapewnienie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
 
§ 24
 
      Komendant Powiatowy Policji może na czas określony lub w związku z konkretną
      sprawą zlecić kierownikom komórek organizacyjnych lub osobom zajmującym
      samodzielne stanowiska wykonywanie innych zadań niż określone w§ 14 do § 23
      niniejszego Regulaminu
 
 
 
 
ROZDZIAŁ V
 
Postanowienia końcowe
 
§ 24
 
    Do zakresu obowiązku policjantów i pracowników pełniących służbę i
    zatrudnionych w Komendzie należy:
 
      1/ wypełnianie obowiązków i realizacja uprawnień określonych w:
 
    a/ indywidualnych opisach pracy na stanowiskach ustalonych przez kierownika
        komórki organizacyjnej,
 
    b/ decyzjach o powołaniu zespołów problemowych;
 
      2/ zastępowanie przełożonych w przypadkach wyznaczenia do okresowego
          wykonywania tych czynności.
            
§ 25
 
     Policjanci są obowiązani do noszenia przepisowego umundurowania i wyposażenia        
      w czasie służby. Obowiązek noszenia munduru nie ma zastosowania jedynie w
      przypadkach określonych w zarządzeniu Komendanta Głównego Policji.
 
§ 26
 
1.      Rozkład czasu służby policjantów określają przepisy.
 
2.      Rozkład czasu pracy pracowników Policji określają odrębne przepisy oraz wydany na ich podstawie Regulamin Pracy.
 
3.      Służba i praca w Komendzie w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godzinie 7.30 i kończy się o godzinie 15.30, chyba że bezpośredni przełożony wyda polecenie pełnienia służby lub wykonywania pracy przez czas dłuższy albo w pozostałych dniach tygodnia.
 
4.      Przepis ust. 3 nie dotyczy służby lub pracy wykonywanej w systemie zmianowym.
 
5.      Policjanci i pracownicy są zobowiązani każdego dnia potwierdzać w przeznaczonych do tego celu ewidencjach rozpoczęcie służby i pracy oraz przerwanie służby lub pracy za zgodą bezpośredniego przełożonego.           
 
§ 27
 
Traci moc Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Kartuzach z dnia
31 grudnia 2003 roku, zmieniony Regulaminami z dnia 1 lutego 2004 r., z dnia
10 listopada 2004 r.
 
§ 27
 
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od dnia 01 września 2006 roku.
 
 
                                                                                                         Komendant Powiatowy Policji
                                                                                                                         w Kartuzach
 
                                                                                                               insp. Wiesław Formela
 
W porozumieniu
 
 
   Pomorski Komendant Wojewódzki                                    
              Policji w Gdańsku
 
      insp. mgr Dariusz Kowalski
                                                                                                                 
        
 
       
 
 
 
 
       
 
 
 
 
 
 
 
[1] Zmiany do tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone  w Dz. U. z 2002 r. Nr 19, poz. 185, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 731, Nr 113, poz. 984, Nr 115, poz. 996, Nr 153, poz. 1271, Nr 176, poz. 1457, Nr 200, poz. 1688,z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 130, poz.1188 i 1190, Nr137, poz.1032, Nr 166, poz.. 1609, Nr 192, poz. 1873, Nr 210, poz.2036 z 2004 r. Nr 171, poz.1800, Nr 179, poz. 1842, Nr 210, poz. 2135,Nr 273, poz.2703, Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 10, poz. 70, Nr 164,poz. 1365, Nr 169, poz. 1411 i Nr 250, poz. 2116 oraz z 2006 r. Nr 104,poz. 708 i 711.”.

 

Metryczka

Data publikacji : 28.11.2008
Data modyfikacji : 24.10.2018
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Kartuzach
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Daria Olchowik
Osoba udostępniająca informację:
Daria Olchowik Sekcja Prewencji
Osoba modyfikująca informację:
Daria Olchowik
do góry